Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A300 - vervolg

Airbus A300 Onur Air

De eerste versies van de Airbus A300 waren de A300B1 en de iets langere B2 en B4. De B4 werd al snel de standaard productieversie. In 1984 presenteerde Airbus een sterk vernieuwde en verbeterde variant, de Airbus A300-600, met onder andere een digitale cockpit en een ruimer rompachterstuk, afgeleid van de Airbus A310.

Een nog weer verder verbeterde uitvoering is de A300-600R, die een groter vliegbereik heeft. Ook ontwikkelde Airbus een vrachtversie, de A300-600F, die in december 1993 voor het eerst vloog. Deze is vooral in trek bij koeriersbedrijven als Federal Express (FedEx) en United Parcel Service (UPS). De laatste jaren dat de A300 in productie was, bouwde Airbus voornamelijk nog de A300-600F. In juli 2007 kreeg FedEx de laatste gebouwde A300 afgeleverd en sloot Airbus de gezamenlijke A300/A310 productielijn in Toulouse. In totaal leverde Airbus 561 A300's af. Tegenwoordig worden tal van passagierstoestellen omgebouwd tot vrachtvliegtuig.

In Nederland vloog in 1976 Transavia enkele maanden met het type, maar de maatschappij ontdekte al snel dat het voor haar te groot was. Daarnaast vlogen Schreiner Airways en Jetlink Holland enige tijd met voor luchtvracht omgebouwde toestellen. Jetlink vloog vanaf 1998 met twee A300's en Schreiner vanaf 1999 met drie exemplaren.

Op de foto boven is een Airbus A300-600R te zien van Onur Air uit Turkije in de nadering bij Düsseldorf Rhein-Ruhr Airport. De foto onder toont een tot vrachtvliegtuig omgebouwde A300B4 van de Belgische maatschappij European Air Transport (EAT) in de opvallende kleuren van het koeriersbedrijf DHL.
Airbus A300 DHL


Technische gegevens van de Airbus A300B4-200:

Lengte: 53,75 meter
Spanwijdte: 44,84 meter
Hoogte: 16,53 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 250-300
Leeggewicht: 88.500 kg
Maximum startgewicht: 165.000 kg
Max. kruissnelheid: 917 km/u
Vliegbereik: 5.093 - 8.412 km
Motoren: GE CF6-50C2 (227 kN) of P&W JT9D-59A (236 kN)






Airbus A300-600ST Beluga

Airbus Beluga
Foto: Airbus

Een zeer speciale versie van de Airbus A300 is de A300-600 ST (Special Transport), oftewel Beluga. Deze heeft een veel wijdere en hogere romp dan de gewone A300 en is speciaal ontwikkeld voor het transport van grote onderdelen van Airbus-vliegtuigen, zoals vleugels en rompsecties. Die onderdelen worden op diverse plaatsen in Europa gebouwd en met de A300-600ST naar de eindassemblagelijnen van Airbus Industrie in Toulouse en Hamburg gevlogen. Eerder gebeurde dat met omgebouwde Boeing Stratocruisers, de zogeheten 'Super Guppies'. De Beluga maakte de eerste vlucht op 13 september 1994 en er zijn vijf exemplaren van gebouwd. De romp is breder dan die van vrachtgiganten als de Lockheed C-5A Galaxy en de Antonov An-124. De Beluga's worden behalve voor Airbus ook ingezet voor andere bedrijven, die luchtvracht met grote en onhandige afmetingen te vervoeren hebben.

Foto Galerij....

* Airbus A300 * Vervolg * Foto Galerij *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's