Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A320 - vervolg

Airbus A320 Wizzair

De eerste gebruiker van de Airbus A320 werd Air France, dat het type in april 1988 op haar lijnennet introduceerde. De Airbus A320 groeide uit tot een groot succes. Midden 2011 waren er ruim 4.500 A320's verkocht. Met het oog op de grote vraag in China, heeft Airbus voor de A320 ook een productielijn opgezet in Tianjin Binhai, die in 2009 het eerste toestel voltooide.

Intussen ontwikkelt Airbus zogeheten 'sharklets', een soort winglets, die de luchtweerstand moeten verbeteren en het brandstofverbruik met 3,5 procent verlagen op langere vluchten. Air New Zealand is de eerste klant, die vanaf 2012 toestellen voorzien van sharklets in dienst neemt. Samen met de Russische vliegtuigbouwer Irkut werkt Airbus ook aan een ombouwprogramma voor oudere A320 toestellen tot vrachtvliegtuig.

Airbus A320neoOp 1 december 2010 maakte Airbus bekend een nieuwe, sterk verbeterde uitvoering te gaan ontwikkelen, de A320neo (new engine option). Klanten krijgen de keuze uit twee nieuwe motoren: de Pratt & Whitney PurePower PW1100G (voorheen aangeduid als Geared Turbo Fan) en de CFM Leap-X. De neo wordt bovendien standaard voorzien van sharklets. De verbeteringen beogen een 15 procent vermindering van het brandstofverbruik, een groter vliegbereik dan wel extra nuttige lading, minder NOx-uitstoot en een lager geluidsniveau. De A320neo moet in het voorjaar van 2016 leverbaar zijn. Daarna komen de A319 en A321 aan de beurt. Versies met oudere motoren blijven vooralsnog beschikbaar. Een geheel nieuwe opvolger van de A320 is hiermee voorlopig van de baan. Airbus denkt in vijftien jaar zo'n vierduizend neo's te kunnen verkopen. De eerste bestelling, voor 30 stuks, kwam van Virgin America. Zeer grote orders kwamen van AirAsia (zie illustratie), dat in één keer 200 toestellen tegelijk bestelde, en IndiGo uit India, dat tekende voor 150 tegelijk. In juni 2011 stonden er voor de A320neo al zo'n duizend bestellingen en voorlopige orders genoteerd.

Ondanks de grote populariteit van de A320 kwam het type pas in 2003 bij Nederlandse maatschappijen in dienst. Martinair introduceerde de A320 in het voorjaar van 2003. Eind 2007 nam Martinair vanwege een reorganisatie weer afscheid van de Airbussen, al vloog er nog enige tijd één in het Caraïbisch gebied voor de chartermaatschappij. Andere Nederlandse gebruikers waren Dutchbird, dat in de laatste jaren van haar bestaan twee toestellen in dienst had, en V-Bird, een Nederlandse prijsvechter die korte tijd vloog vanaf Niederrhein (Weeze Airport), net over de grens in Duitsland. Deze maatschappij gebruikte van najaar 2003 tot begin 2005 drie A320's en huurde korte tijd een toestel van Dutchbird. In de zomer van 2006 vloog Arkefly tijdelijk met een gehuurde A320. De laatste Nederlandse A320-gebruiker was Amsterdam Airlines, dat in juni 2008 de eerste A320 kreeg afgeleverd en uiteindelijk beschikte over drie toestellen. De maatschappij ging echter in november 2011 failliet. Er zijn momenteel geen Nederlandse A320-gebruikers.

De Airbus A320 is zeer populair bij prijsvechter-maatschappijen. Daartoe behoren het Hongaarse Wizzair (foto boven), dat er regelmatig mee naar Eindhoven vliegt, en het Spaanse Vueling (foto onder), dat veel te zien is op Schiphol.
Airbus A320 Vueling


Technische gegevens van de Airbus A320:

Lengte: 37,57 meter
Spanwijdte: 34,10 meter
Hoogte: 11,76 meter
Leeggewicht: 42.100 kg
Maximum startgewicht: 77.000 kg
Aantal passagiers: 150 - 180
Vliegbereik: 3.990 - 7.550 km
Motoren: twee IAE V2527-A5 (110 kN) of
CFM International CFM56-5B4 (120 kN)


Foto Galerij...
* Airbus A320 * Vervolg * Foto Galerij *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com