Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 


Airbus A350 XWB - vervolg

Airbus A350
Foto: Airbus


Airbus gaat voor de A350 XWB op grote schaal (circa 60 procent van de constructie) gebruik maken van lichtgewicht kunststof-materialen in plaats van aluminium. Aanvankelijk wilde Airbus een romp van aluminium frames met daarop kunststof huidplaten, maar later koos Airbus toch voor een vrijwel volledige constructie van koolstof composieten. Ook de vleugel wordt van kunststof gemaakt. Als motor voor de A350 is alleen beschikbaar de Rolls-Royce Trent XWB.

Zoals tegenwoordig vrijwel ieder nieuw verkeersvliegtuig, kampt ook de A350 met vertraging bij de ontwikkeling. De bedoeling was dat de A350-900 eind 2012 de eerste vlucht zou maken en in 2013 operationeel zou worden. De eerste vlucht vond pas plaats op 14 juni 2013 en de introductie bij de luchtvaartmaatschappijen is gepland voor 2014. De eerste A350-800 had oorspronkelijk in 2014 afgeleverd moeten worden, maar Airbus heeft dat uitgesteld tot midden 2016. Omdat het aantal bestellingen voor deze versie zeer gering is, bestaat de kans dat Airbus deze versie zelfs helemaal schrapt.

Twee jaar uitstel komt er ook voor de A350-1000 en wel tot midden 2017 in plaats van 2015. Uit contacten met luchtvaartmaatschappijen bleek Airbus dat de A350-1000 als beoogde concurrent van de Boeing 777-300ER tekortschoot. De maatschappijen wilden meer motorvermogen, een groter vliegbereik en een hoger startgewicht. Het uitstel biedt Rolls-Royce gelegenheid een krachtiger versie te ontwikkelen van de Trent XWB. Verder wordt de vleugel, die aanvankelijk voor alle drie A350-versies identiek zou zijn, voor de -1000 geoptimaliseerd. De grootste A350-versie blijft niettemin iets kleiner dan de 777-300ER.

Van de nieuwste Airbus-telg waren er tot het voorjaar van 2014 al ruim achthonderd besteld, vooral A350-900's. Tot de eerste klanten behoren Qatar Airways, Aer Lingus, Finnair, Aeroflot, Singapore Airlines en US Airways. Air France-KLM plaatste in juli 2013 een definitieve order voor 25 toestellen, plus 25 opties. De bedoeling is dat de KLM in 2016 de eerste A350 in gebruik neemt. De eerste aflevering aan Air France moet plaatsvinden in 2018.

De illustratie onder toont een impressie van de A350 in de kleuren van de KLM. Op de foto boven is de start te zien van een testtoestel in speciale kleuren.


Airbus A350 KLM
Illustratie: Airbus


Technische gegevens
Airbus A350 XWB-800:
(voorlopige gegevens)

Lengte: 60,5 meter
Spanwijdte: 64 meter
Hoogte: 16,9 meter
Gem. aantal passagiers: 270 (3-klassen)
Maximum startgewicht: 259.000 kg
Max. vliegsnelheid: Mach 0,89
Vliegbereik: 15.860 km
Motoren: Rolls-Royce Trent XWB (351 kN)
Technische gegevens
Airbus A350 XWB-900:
(voorlopige gegevens)

Lengte: 66,9 meter
Spanwijdte: 64 meter
Hoogte: 16,9 meter
Gem. aantal passagiers: 314 (3-klassen)
Maximum startgewicht: 268.000 kg
Vliegsnelheid: Mach 0,89
Vliegbereik: 15.000 km
Motoren: Rolls-Royce Trent XWB (374 kN).

Cockpit
De cockpit van de A350 XWB krijgt zes brede beeldschermen. (Illustratie: Airbus)
Technische gegevens
Airbus A350XWB-1000:
(voorlopige gegevens)

Lengte: 73,8 meter
Spanwijdte: 64 meter
Hoogte: 16,9 meter
Gem. aantal passagiers: 350 (3-klassen), max. 440.
Maximum startgewicht: 308.000 kg
Vliegsnelheid: Mach 0,89
Vliegbereik: 15.200 km
Motoren: Rolls-Royce Trent XWB (431 kN)


* Airbus A350 * Vervolg *
* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com