Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Airbus A380

Airbus A380 Lufthansa


De Airbus A380 is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, een ware 'Superjumbo' of 'Megajet', groter nog dan de Boeing 747 Jumbo Jet. Het vliegtuig heeft twee passagiersdekken en vervoert in een drie-klassen indeling 525 passagiers. In charterconfiguratie kunnen er zelfs 822 passagiers mee.



Omdat met de ontwikkeling en het in productie nemen van zo'n groot vliegtuig vele miljarden gemoeid zijn, heeft Airbus de lancering van het project lang niet aangedurfd. De eerste studies startten begin jaren negentig. Vanaf 1994 werd het wat serieuzer toen Airbus het project aanduidde als A3XX. Pas eind 2000 besloot Airbus de luchtreus definitief te gaan ontwikkelen en bouwen. Er waren toen vijftig toestellen besteld. De naam veranderde in A380, waarbij de 8 het dubbele passagiersdek symboliseert.

Dat de risico's groot zijn, bleek wel uit de vertragingen die de vliegtuigbouwer opliep bij de ontwikkeling en productie van de luchtreus. Het zag er allemaal nog goed uit toen de Airbus A380 op 27 april 2005 de eerste vlucht maakte. Totdat er problemen ontstonden met onder andere de honderden kilometers bedrading. Dit leidde ertoe dat Airbus de eerste aflevering tot drie keer toe moest uitstellen. Singapore Airlines zou oorspronkelijk het eerste toestel ontvangen in maart 2006, maar dat werd 15 oktober 2007, anderhalf jaar later. De maatschappij voerde er de eerste commerciële vlucht mee uit op 25 oktober 2007 op de lijndienst Singapore-Sydney.

De A380 heeft twee passagiersdekken over de volle lengte van de romp. Het basismodel is de A380-800 (voorheen A380-100) voor circa 525 passagiers (in een configuratie met drie-klassen). Een tweede versie had de A380-800F (Freighter) vrachtuitvoering moeten worden. Airbus verzamelde hiervoor orders voor 27 toestellen van Federal Express, UPS, Emirates en ILFC, maar vanwege de vertragingen annuleerden die uiteindelijk deze bestellingen weer. Er blijft een goede kans dat er in de toekomst alsnog een vrachtversie komt. Andere mogelijke toekomstvarianten zijn een verlengde A380-900 (650 tot meer dan 1000 passagiers) en een ingekorte A380-700 (465 passagiers).

Trent 9000Airbus biedt de A380 aan met twee motoropties: de Rolls-Royce Trent 900 en de door General Electric en Pratt&Whitney samen ontwikkelde GP7200. Het maximum startgewicht bedraagt 560 ton voor de passagiersversie en voor de vrachtuitvoering had dit zelfs 590 ton moeten worden. Ter vergelijking: de 747 weegt rond 400 ton, de Antonov An-225 600 ton.

De Airbus A380 vergt op veel luchthavens aanpassingen. Terminals moeten worden omgebouwd om de grote aantallen passagiers soepel te kunnen verwerken. Soms is het nodig taxibanen te verleggen met het oog op de vleugelspanwijdte.

De foto boven toont een Airbus A380 in de kleuren van Lufthansa. Op de foto onder is een toestel te zien van Emirates bij de nadering van de Zwanenburgbaan voor de eerste passagiersvlucht met een A380 naar Schiphol op 1 augustus 2012.
Airbus A380 Emirates

Vervolg...
* Airbus A380 * Vervolg *

* Airbus A300 * Airbus A310 * Airbus A318 * Airbus A319 *
* Airbus A320 * Airbus A321 * Airbus A330 * Airbus A340 *
* Airbus A350 * Airbus A380 *




= Home =


A380.com - Airbus A380 Fanblog

© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com