Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Beechcraft 1900

Beech 1900 Continental Express



De Beech 1900 Airliner is een klein regionaal turboprop verkeersvliegtuig met ruimte voor maximaal 19 passagiers.



De Amerikaanse vliegtuigbouwer Beechcraft (thans onderdeel van Hawker Beechcraft), die voornamelijk bekend is als bouwer van lichte vliegtuigen en zakentoestellen, begon in 1979 de ontwikkeling van een klein model verkeersvliegtuig. Als uitgangspunt nam Beechcraft de King Air 200 en de C99. Het belangrijkste uiterlijke verschilpunt met de eerdere modellen is de ruim vier meter langere romp. Andere aanpassingen betreffen de installatie van krachtiger motoren van het type Pratt & Whitney Canada PT6A en een aangepaste staart met zogeheten 'tailets'.

De Beech 1900 vloog voor het eerst op 3 september 1982 en in november 1983 ontving Beechcraft het bewijs van luchtwaardigheid. De eerste versie kreeg de aanduiding 1900C en in februari 1984 werd het Amerikaanse Bar Harbor Airlines de eerste gebruiker.

Op 1 maart 1990 maakte de verbeterde Beech 1900D de eerste vlucht. Deze kenmerkt zich door een 36 centimeter hogere romp, waarin de passagier - mits niet te lang - rechtop kan staan. Deze versie heeft ook grotere deuren en ramen. De 1900D heeft verder krachtiger motoren, winglets en twee grote luchtstroomgeleiders achteraan onder de romp. De eerste gebruiker werd het Amerikaanse Mesa Airlines.

De foto boven toont een Beech 1900D van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Gulfstream International Airlines, die vluchten uitvoert in opdracht van Continental Airlines. Op Schiphol is de Beech 1900 niet vaak te zien. Het toestel onder van de Franse maatschappij Chalair Aviation taxiet naar de Polderbaan.
Beechcraft 1900

Vervolg....
* Beech 1900 * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's