Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 717

Boeing 717 Airtran

De Boeing 717 maakte de eerste vlucht op 2 september 1998 en een jaar later nam de Amerikaanse prijsvechter Airtran Airways het eerste toestel in gebruik. De verkoop verliep moeizaam en het voortzetten van de productie stond daarom al snel ter discussie. In januari 2005 trok Boeing definitief de stekker uit het project. Hierdoor bleef de productie beperkt tot één basisversie, de 717-200, waarvan nog wel een variant gebouwd is met een hoger startgewicht. Op 23 mei 2006 leverde Boeing de twee laatste productietoestellen af aan Midwest Airlines en Airtran. Er zijn 156 toestellen gebouwd.

Voorgestelde nieuwe versies, zoals een verlengde 717-300 voor circa 128 passagiers en een ingekorte 717-100 met circa 80 stoelen, zijn er niet meer gekomen. In Europa wordt de Boeing 717 nauwelijks gebruikt. Nederlandse maatschappijen hebben het vliegtuig tot dusver niet in dienst gehad.

De foto boven toont een toestel van Airtran. Op de foto onder is een 717 te zien van Olympic Aviation uit Griekenland.
Boeing 717


Technische gegevens van de Boeing 717-200 BGW:

Lengte: 37,81 meter
Spanwijdte: 28,44 meter
Hoogte: 8,92 meter
Aantal passagiers: 106-117
Leeggewicht: 32.110 kg
Maximum startgewicht: 54.885 kg
Kruissnelheid: Mach 0,77 (917 km/h)
Vliegbereik: 3,815 km
Motoren: Twee Rolls-Royce BR715-C1-30 turbofans (93,4 kN)



* Boeing 717 * Vervolg *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's