Vliegtuig Homepage - Boeing 737

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 737-100/200 - vervolg

Boeing 737 Bahamasair

De Boeing 737-200 bleef in productie tot augustus 1988, toen het Chinese Xiamen Airlines het laatste gebouwde exemplaar in ontvangst nam. Er werden 1114 737-200's gebouwd, waaronder diverse militaire varianten en toestellen in luxe VIP-uitvoering (Very Important Persons), onder andere voor regeringen. Hiermee werd de 737 een groot succes, iets waar ook Boeing zelf aanvankelijk niet op gerekend had. De belangrijkste concurrent van de 737 was de McDonnell Douglas DC-9.

De 737-200 is in Nederland in gebruik geweest bij Transavia, Rotterdam Airlines en incidenteel bij de KLM, die soms toestellen huurde van Transavia. Op Schiphol was de 737-200 jarenlang een veelvuldige verschijning, maar tegenwoordig mag dit type er niet meer komen omdat het niet voldoet aan de moderne geluidseisen. Wel zijn sommige 737's naderhand voorzien van hush-kits, een soort geluiddempers.

In andere delen van de wereld is de Boeing 737-200 nog wel volop in gebruik, vooral in Latijns-Amerika, Afrika en delen van Azië. Het toestel op de foto bovenaan is van Bahamasair, afkomstig van de Bahama Eilanden. De foto onder is een korte 737-100 van de eerste gebruiker Lufthansa. Deze versie bleef tot begin jaren tachtig bij de Duitse maatschappij in gebruik.
Boeing 737-100 Lufthansa


Technische gegevens van de Boeing 737-200Adv:

Lengte: 30,53 meter
Spanwijdte: 28,35 meter
Hoogte: 11,35 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 115 - 130
Economische kruissnelheid: 852 km/uur
Leeggewicht: 27.448 kg
Maximum startgewicht: 58.106 kg
Vliegbereik: 3.521 - 4.269 km
Motoren: twee Pratt &Whitney JT8D-17R turbofans (77.4 kN)


Foto Galerij....
* Boeing 737-100/200 * Vervolg * Foto Galerij *
* 737-100/200 / / 300 * 400 * 500 / / 600 * 700 * 800 * 900 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *







© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's