Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 747-100/200 - vervolg

[Boeing 747-200F MASkargo]

De Boeing 747 vervoert twee tot drie keer zoveel passagiers als de 707, die tot de komst van de Jumbo Jet samen met de DC-8 het meest werd gebruikt in het intercontinentale luchtverkeer. Om het gewicht te dragen kreeg de 747 een hoofdonderstel van vier wielpoten met elk vier wielen - zestien wielen in totaal. De Jumbo Jet werd de eerste civiele toepassing van turbofan straalmotoren met een hoge omloopverhouding, die efficiënter omsprongen met brandstof en belangrijk stiller waren dan eerdere turbofans. De eerste toestellen kregen Pratt & Whitney JT9D motoren, maar later bood Boeing ook de General Electric CF6 en de Roll-Royce RB.211 aan.

Voor de eindassemblage van de luchtgiganten liet Boeing op Paine Field bij Everett, nabij Seattle, een enorm gebouw verrijzen. Dit gebouw, dat later nog eens werd uitgebreid voor de productie van de 767 en 777, geldt qua volume (13,3 miljoen kubieke meter) als het grootste gebouw ter wereld.

Samen met de 747-300 en 747SP worden de 747-100 en 747-200 tegenwoordig aangeduid als '747 Classic' om ze te onderscheiden van de latere 747-400. Bij een aantal Boeing 747-100's en -200's is na een aantal jaren dienst het bovendek verlengd, wat resulteerde in een langere 'bult'. Deze toestellen kregen de toevoeging SUD (Stretched Upper Deck). De KLM liet tien 747-200's ombouwen. Twee daarvan werden later nogmaals omgebouwd tot vrachtvliegtuig voor KLM Cargo. Van die twee ging later een toestel naar Martinair (foto onder). Boeing leverde ook twee nieuwe 747-100's met verlengd bovendek af aan Japan Airlines.

Van de Jumbo Jet zijn ook enkele bijzondere varianten ontwikkeld. Het bekendst zijn ongetwijfeld de twee 747-200's die sinds 1990 dienst doen als Air Force One, waarmee de president van de Verenigde Staten op reis gaat. Vier 747-200's zijn afgeleverd als E-4, oftewel vliegende commandopost voor de Amerikaanse luchtmacht. Een bijzondere 747 is ook het toestel dat speciaal is aangepast voor het op de rug vervoeren van de Space Shuttle tussen Californië en Florida. Dit toestel vloog in 1977 voor het eerst met een Shuttle bovenop.

De Boeing 747-100 bleef in productie tot 1986 en de 747-200 tot 1991. In totaal zijn er 643 toestellen gebouwd (250 747-100's en 393 747-200's). De betekenis van de eerste versies van de Jumbo Jet in het luchtverkeer loopt de laatste jaren gestadig terug. Voor passagiersvervoer worden ze steeds minder gebruikt, maar wel worden veel toestellen omgebouwd tot vrachtvliegtuig. De rol van de 747 als grootste operatonele passagiersvliegtuig werd in oktober 2007 overgenomen door de Airbus A380.

Op Schiphol komen de Boeing 747-100 en 747-200 als passagiersvliegtuig nauwelijks meer. Vrachttoestellen zijn wel volop te zien van onder meer Nippon Cargo Airlines (NCA), Kalitta Air, El Al, MASkargo (foto boven), Atlas Air en Airbridgecargo. Vliegtuigmuseum Aviodrome in Lelystad heeft in 2004 van de KLM de PH-BUK overgenomen, een 747-200 met verlengd bovendek die voor het publiek wordt tentoongesteld. Het toestel op de foto onder is de eerder genoemde ex-KLM 747-200SUD (Stretched Upper Deck) van Martinair, die inmiddels bij het Amerikaanse Southern Air vliegt.
[Boeing 747 Martinair]


Technische gegevens van de Boeing 747-200:
Lengte: 70,66 meter
Spanwijdte: 59,64 meter
Hoogte: 19,33 meter
Leeggewicht: 178.171 kg
Maximum startgewicht: 374.850 kg
Gemiddeld aantal passagiers: 360 - 500
Kruissnelheid: Mach 0,85
Vliegbereik: 12,408 km
Motoren: vier Pratt & Whitney JT9D-7 turbofans (243,5 kN), Rolls Royce RB211-524 (235,8 kN)
of vier General Electric CF6-50E (233,5 kN)


* Foto Galerij.... *
* Boeing 747-100/200 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 747-100/200 * 747SP * 747-300 * 747-400 * 747-8 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com