Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Concorde

Concorde British Airways



De Concorde was het eerste operationele supersonische verkeersvliegtuig. Technisch is het vliegtuig een indrukwekkende prestatie, maar commercieel werd de Concorde geen succes. Er zijn slechts twintig exemplaren gebouwd.



De Concorde, eens de trots van British Airways en Air France, is thans nog slechts een museumstuk. De Concorde haalde een snelheid van twee keer het geluid (Mach 2.0, ruimschoots 2000 kilometer per uur) en vloog daarmee ruim twee keer zo snel als subsone verkeersvliegtuigen. De Concorde werd gezamenlijk ontwikkeld door de Franse fabrikant Aerospatiale (vooheen Sud Aviation) en British Aerospace (voorheen BAC - British Aircraft Corporation en Bristol).

In Groot-Brittannië werden in de jaren vijftig al de eerste aanzetten gegeven voor de ontwikkeling van een supersonisch verkeersvliegtuig. Toen daarnaast in Frankrijk studies begonnen voor een supersonische 'Super Caravelle' ontstond met het oog op de hoge ontwikkelkosten al snel het voornemen tot samenwerking. Nadat in 1962 de samenwerking officieel werd bekrachtigd, kreeg het project in Engeland de naam 'Concord' en in Frankrijk 'Concorde', maar de Franse naam ging overheersen.

De Concorde vergde een lang ontwikkelprogramma. Het eerste prototype, Concorde 001, maakte de eerste vlucht op 2 maart 1969. Dat betrof het eerste in Frankrijk gebouwde prototype. Het eerste in Engeland gebouwde toestel vloog op 9 april 1969. Het duurde vervolgens nog tot 21 januari 1976 totdat de eerste commerciële vluchten plaatsvonden. Die dag vlogen tegelijkertijd een toestel van Air France en van British Airways naar New York J.F Kennedy Airport.

De Concorde is een zeer slank vliegtuig, wat nodig is om de luchtweerstand te beperken. In de smalle romp is plaats voor slechts vier stoelen naast elkaar plus een gangpad. Het vliegtuig is verder voorzien van een elegante delta-vleugel en een neus die bij lage snelheden wordt neergeklapt om de vliegers een goed uitzicht te geven op de baan. De Concorde is verder het eerste verkeersvliegtuig waarin fly-by-wire werd toegepast, wat inhoudt dat de bediening van kleppen en roeren geschiedt door middel van elektronische aansturing in plaats van met mechanische verbindingen zoals stangen en draden. De motoren zijn een speciale versie van de militaire Rolls-Royce/Snecma Olympus en die werden, net als bij straaljagers, voorzien van (zeer lawaaiige ) naverbranders. Afremmen gebeurde met parachutes.

Concorde Air France
Vervolg....
* Concorde * Vervolg *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's