Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Bombardier CSeries - vervolg

Bombardier CSeries
Afbeelding: Bombardier Aerospace

Een vliegtuig in de grootteklasse van 100 tot 149 passagiers moet maatschappijen wel iets te bieden hebben vergeleken met de producten van Airbus en Boeing, en dan vooral lagere gebruikskosten. Bombardier mikt op een flink lager gewicht dan de kleinste Boeings en Airbussen en een nieuwe generatie motoren. De voor de CSeries geselecteerde GTF (Geared Turbo Fan) van Pratt & Whitney is gebaseerd op een nieuw concept. De motor is voorzien van tandwieloverbrenging tussen de fan vooraan de motor en de compressors binnenin de motor. Bij traditionele motoren draaien die met dezelfde snelheid. De GTF kan dankzij de tandwieloverbrenging de draaisnelheden apart optimaliseren, met als resultaat een lager brandstofverbruik. De voor de CSeries geselecteerde motorversie wordt aangeduid als PW1500G. Als andere voordelen ten opzichte van oudere vliegtuigtypen claimt Bombardier een lage geluidsproductie, lagere uitstoot van CO2 en NOx en lage onderhoudskosten.

Het ontwerp van de CSeries oogt traditioneel met twee motoren onder de vleugel. In de constructie van het nieuwe vliegtuig wordt 46 procent composietmateriaal gebruikt en 24 procent aluminium-lithium. In de cabine staan vijf stoelen naast elkaar in drie-plus-twee configuratie, met een enkel gangpad. Bij de drie stoelen naast elkaar is de middelste ietsje breder. De cabineramen zijn groter dan bij oudere vliegtuigtypen gebruikelijk is. In de cabine komen extra grote bagagerekken. Verder wordt het gangpad iets breder dan gewoonlijk het geval is, om het snel in- en uitstappen te bevorderen. Piloten krijgen in de cockpit de beschikking over vier grote 15-inch beeldschermen en sidesticks, net als in de Airbus A320.

De eindassemblage vindt plaats bij Bombardier op de luchthaven Mirabel bij Montreal. De vleugel wordt gebouwd bij Bombardier in Belfast en de cockpit en het achterste rompdeel bij Bombardier in Saint Laurent. Shenyang Aircraft (AVIC I) in China bouwt het middelste rompdeel. Een Nederlandse bijdrage is de bedrading door Fokker Elmo.

Bombardier heeft met de CSeries Boeing en Airbus wakker geschud. Die dachten nog jarenlang de 737 en de A320-familie te kunnen blijven bouwen zonder wezenlijke aanpassingen, maar inmiddels heeft Airbus zogeheten neo-versies (new engine option) gelanceerd van de A319, A320 en A321, waarvoor klanten ook kunnen kiezen voor de Geared Turbo Fan. Vooral de A319 zit in het vaarwater van de CSeries. Boeing heeft nieuwe versies van de 737 aangekondigd als 737MAX. Bombardier wijst op het lagere constructiegewicht van de CSeries, die hierdoor aanmerkelijk goedkoper in het gebruik zou zijn dan de beide concurrenten. In het voorjaar van 2013 kondigde Bombardier een versie van de CS300 aan met een capaciteit van 160 stoelen, die bedoeld is voor lage-kostenmaatschappijen en de CSeries nog meer in het vaarwater van Boeing en Airbus brengt. Deze versie krijgt extra nooddeuren boven de vleugel.

De afbeelding boven geeft een indruk van hoe de door Lufthansa bestelde CSeries oogt in de kleuren van dochtermaatschappij Swiss Air Lines. De illustratie onder toont een CS100 in de kleuren van Malmö Aviation, een dochtermaatschappij van Braathens.

Bombardier CS100 Malmö Aviation
Afbeelding: Bombardier Aerospace

Technische gegevens Bombardier CS100:

Lengte: 35,1 meter
Spanwijdte: 35,1 meter
Hoogte: 11,5 meter
Aantal passagiers: 108-125
Maximum startgewicht: 58.967 kg
Kruissnelheid: 828 km/u
Vliegbereik: 5.463 km
Motoren: twee keer Pratt & Whitney
PW1500G (84,1 kN, 93,4 kN of 103,6 kN)
Technische gegevens Bombardier CS300:

Lengte: 38,7 meter
Spanwijdte: 35,1 meter
Hoogte: 11,5 meter
Aantal passagiers: 130-160
Maximum startgewicht: 65.317 kg
Kruissnelheid: 828 km/u
Vliegbereik: 5.463 km
Motoren: twee keer Pratt & Whitney
PW1500G (93,4 kN of 103,6 kN)


* Bombardier CSeries * Vervolg *
* Dash 8 / Q Series * Bombardier CRJ * Bombardier CSeries *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's