Dash 8 / Q Series - Foto Galerij
Een Bombardier Dash 8-100 van Piedmont Airlines, onderdeel van US Airways Express, wacht met nog enkele toestellen op passagiers.
Tot de fraaier beschilderde Dash 8-300's behoren de toestellen van Bahamasair van de Bahama eilanden. De toestellen duiken vaak op in Florida, zoals hier op Ft. Lauderdale Hollywood Airport, niet ver van Miami.
Tot de grotere gebruikers van de Q400 in Europa behoort Austrian Arrows, voorheen bekend als Tyrolean Airways. Het toestel op de foto is klaar voor vertrek vanaf de thuisbasis Wenen Schwechat.
De eerste gebruiker van de Q400, SAS Scandinavian Airlines, kreeg in 2007 te maken met twee toestellen die door hun onderstel zakten en hield haar Q400's vervolgens enige tijd aan de grond. Er bleek corrosie in het spel. Toen de toestellen weer vlogen, deed zich een derde incident voor met een andere oorzaak. De problemen zijn verholpen, maar SAS was niet meer te vermurwen. De maatschappij stelde haar toestellen definitief buiten gebruik en eiste compensatie van Bombardier. Andere maatschappijen behielden wel vertrouwen in het vliegtuigtype. SAS bestelde CRJ's ter vervanging van de Q400's, maar schafte voor haar dochters Widerøe en AirBaltic wel weer nieuwe Q400's aan.
Horizon Air is de regionale dochtermaatschappij van Alaska Airlines en deze vliegt onder meer met een aanzienlijke vloot Q400's, alsmede Dash 8-100's en 200's.
Air Berlin gebruikt een aantal Q400's, die onder meer worden ingezet voor vluchten vanaf Düsseldorf, waar de foto is genomen.
* Dash 8 / Q Series * Vervolg * Foto Galerij *
* Dash 8 / Q Series * Bombardier CRJ * Bombardier CSeries *
|
© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage © © Overname zonder toestemming verboden ©
|