Douglas DC-9 - vervolg
De Douglas DC-9 werd een groot verkoopsucces. Van alle DC-9-varianten van DC-9-10 tot en met DC-9-50 zijn er 976 gebouwd, waarvan 662 DC-9-30's. De productie eindigde in 1982.
Ooit was de DC-9 het meestgebruikte vliegtuigtype op Schiphol. Toen hadden zowel de KLM als Martinair de DC-9 in gebruik en zetten ook maatschappijen als Iberia, Swissair, Alitalia, JAT, Austrian Airlines en SAS de DC-9 intensief in op hun diensten naar Schiphol. De KLM gebruikte zowel de DC-9-15 als de DC-9-30 en Martinair met de DC-9-30.. Thans is de DC-9 verbannen van de West-Europese luchthavens omdat het vliegtuigtype niet voldoet aan de hedendaagse geluidsregels. Elders in de wereld vliegen er nog honderden.
Op de foto boven is een DC-9-30 te zien van de Amerikaanse vrachtmaatschappij Airborne Express en op de foto onder een DC-9-50 van Finnair, dat jarenlang met dit type vloog.
Technische gegevens van de Douglas DC-9-30:
Lengte: 36,37 meter
Spanwijdte: 28,47 meter
Hoogte: 8,38 meter
Maximum aantal passagiers: 115
Leeggewicht: 25.940 kg
Maximum startgewicht: 49.900 kg
Kruissnelheid: 917 km/u
Vliegbereik: 3.030 km
Motoren: twee P&W JT8D-15 turbofans (68,95 kN)
Foto Galerij....
* Douglas DC-9 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *
|
© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage © © Overname zonder toestemming verboden ©
|