Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Fokker 100 - vervolg

Fokker 100 KLM Cityhopper

Na de aanslagen in Amerika van 11 september 2001 stelden enkele grote gebruikers van de Fokker 100 hun vliegtuigen buiten gebruik. Fokker Services, één van de levensvatbare onderdelen van de failliete vliegtuigbouwer die werd overgenomen door Stork, lanceerde een programma om de afgedankte toestellen te moderniseren en met succes onder te brengen bij andere maatschappijen.

De Fokker 100 fungeerde als uitgangspunt voor de kortere Fokker 70. Fokker heeft overwogen ook een langere versie te ontwikkelen voor 120 tot 130 passagiers, maar daar is het door het faillissement van de fabriek niet van gekomen.

Ondernemer Jaap Rosen Jacobson heeft jarenlang pogingen ondernomen om de productie van de Fokker 100 en Fokker 70 te herstarten onder de naam 'Rekkof' (Fokker omgekeerd gelezen), later omgedoopt tot NG Aircraft (NG='Next Generation'), dat gevestigd is op Schiphol-Oost. In november 2010 gaf de Europese Mededingingsautoriteit toestemming voor een krediet van 20 miljoen euro door het ministerie van Economische Zaken te verstrekken aan NG Aircraft voor de ontwikkeling van de 'Fokker 100 Next Generation'. De bedoeling is een bestaande Fokker 100 om te bouwen tot F100NG met nieuwe motoren, winglets en systemen. Als het lukt de Fokker 100 terug te brengen op de markt, dan zouden er een 85-zitter en een 130-zitter moeten volgen.

KLM Cityhopper (foto boven) vloog jarenlang met zo'n twintig Fokker 100's, waarvan een deel afkomstig was uit de vloot van het door de KLM overgenomen Air UK. Inmiddels heeft KLM Cityhopper de meeste toestellen vervangen door Embraer E-190's. Het toestel op de foto onder is van Montenegro Airlines.
Fokker 100 Montenegro Airlines


Technische gegevens van de Fokker 100:

Lengte: 35,53 meter
Spanwijdte: 28,08 meter
Hoogte: 8,50 meter
Maximum aantal passagiers: 109
Leeggewicht: 24.541 kg
Maximum startgewicht: 45.810 kg
Maximum kruissnelheid: 845 km/u
Vliegbereik: 3.167 km
Motoren: Rolls-Royce Tay 620 of 650 turbofans (61,6 kN - 67,2 kN).


Fokker 100 Next Generation - F100NG - Fokker 100NG

Impressie van de Fokker 100NG met nieuwe motoren, winglets en nieuwe systemen.


Foto Galerij
* Fokker 100 * Vervolg * Foto Galerij *
* Fokker 50 * Fokker 70 * Fokker 100 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's