Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Fokker 70 - vervolg

Fokker 70 KLM CityHopper

Was Fokker in 1996 niet ten onder gegaan, dan had de vliegtuigbouwer ongetwijfeld nog heel wat Fokker 70's kunnen verkopen. Andere fabrikanten sprongen in het gat dat Fokker in de markt achterliet. Canadair (Bombardier) ontwikkelde uit de vijftig-zits Regional Jet versies met zeventig en negentig stoelen en Embraer in Brazilië lanceerde de 170/190 familie.

De grootste gebruiker van de Fokker 70 is KLM Cityhopper (foto boven), dat van de 47 gebouwde toestellen ongeveer de helft in dienst heeft. Ze zijn dan ook veelvuldig te zien op Schiphol. De Nederlandse regering gebruikt een Fokker 70 als VIP-vliegtuig (Very Important Persons), voor het vervoer van ministers en leden van het Koninklijk Huis.

NG Aircraft (voorheen Rekkof) heeft plannen om als de modernisering van de Fokker 100 een succes wordt, ook een vernieuwde versie uit te brengen van de Fokker 70, met nieuwe motoren, winglets en nieuwe systemen.

De foto onder toont een Fokker 70 in de kleuren van Air France. Het toestel wordt gevlogen door de Franse luchtvaartmaatschappij Régional.
[Fokker 70 Air France]


Technische gegevens van de Fokker 70:

Lengte: 30,91 meter
Spanwijdte: 28,08 meter
Hoogte: 8,50 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 70 - 80
Leeggewicht: 22.673 kg
Maximum startgewicht: 41.730 kg
Kruissnelheid: 833 km/u
Vliegbereik: 3.410 km
Motoren: Rolls-Royce Tay 620 turbofan (61,6 kN)


Foto Galerij....
* Fokker 70 * Vervolg * Foto Galerij *
* Fokker 50 * Fokker 70 * Fokker 100 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's