Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Ilyushin Il-76 - vervolg

Ilyushin Il-76 Transavia Export

Van de Ilyushin Il-76 zijn meer dan negenhonderd toestellen gebouwd. Ongeveer een derde daarvan is in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen. De overige toestellen zijn geleverd aan militaire gebruikers. Van de NAVO kreeg de Il-76 de codenaam 'Candid'.

Van de Il-76 bestaan meerdere civiele versies. Naast de standaard Il-76 ontwikkelde Ilyushin de Il-76T met extra brandstoftanks en de zwaardere Il-76TD met groter vliegbereik. Een verlengde uitvoering is de Il-76MF, die tevens voorzien is van stillere PS-90 motoren, waarmee zonder (geluids)beperkingen West-Europese luchthavens kunnen worden bezocht. Die motoren hangen ook onder de vleugel van de Il-76TD-90VD, een versie met standaard-romp, die door ICAO (International Civil Aviation Organisation) in januari 2006 werd ingedeeld bij de strengste geluidsclassificatie (Hoofdstuk 4). Deze variant is ook voorzien van een moderne digitale cockpit. De eerste gebruiker werd de Russische vrachtmaatschappij Volga-Dnepr Airlines.

Naast de civiele versies zijn tal van militaire en experimentele versies ontwikkeld, waaronder een variant als vliegend radarstation, de Il-76/A50 (NAVO-naam 'Mainstay') met een grote radarschijf bovenop de romp, net als de Westerse AWACS. De Il-78 (NAVO-naam 'Midas') is een versie voor het tanken van andere vliegtuigen in de lucht. Ook bestaat er een versie voor het blussen van bosbranden.

De Ilyushin Il-76 veelvuldig ingeschakeld voor vluchten met hulpgoederen naar gebieden die door natuurrampen zijn getroffen. Normaal mogen Il-76's (op de nieuwste modellen na) vanwege hun geluidsproductie niet op West-Europese luchthavens komen, maar voor hulpvluchten worden uitzonderingen gemaakt. Een civiele Westerse tegenhanger met vergelijkbare eigenschappen heeft de Il-76 niet.

De Il-76 op de foto boven draagt de kleuren van Transavia Export uit Wit-Rusland. De foto onder toont een Il-76TD-90VD van Volga Dnepr Airlines met krachtiger en stillere PS-90 motoren. Deze zijn duidelijk herkenbaar aan de grotere diameter.
Il-76 Volga-Dnepr
Foto: Volga Dnepr Airlines


Technische gegevens van de Ilyushin Il-76T:

Lengte: 46,59 meter
Spanwijdte: 50,50 meter
Hoogte: 14,76 meter
Nuttige Lading: 40.000 kg
Leeggewicht: 72.000 kg
Maximum startgewicht: 170.000 kg
Kruissnelheid: Mach 0,77 (900 km/u)
Vliegbereik: 6.700 km
Motoren: vier Soloviev D-30KP (117,7 kN) of
Aviadvigatel PS90ANs (156.9kN) turbofans.



* Ilyushin Il-76 * Vervolg *
* Ilyushin Il-62 * Ilyushin Il-76 * Ilyushin Il-86 * Ilyushin Il-96 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's