Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Lockheed L-1011 TriStar

Lockheed L-1011 TriStar Delta Air Lines



De Lockheed L-1011 TriStar is een groot driemotorig widebody verkeersvliegtuig bedoeld voor middellange afstanden. De TriStar is geschikt voor het vervoer van 250 tot 400 passagiers.



De Lockheed L-1011 TriStar werd aan het eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig ontwikkeld, tegelijkertijd met de concurrerende DC-10 van McDonnell Douglas. Omdat beide vliegtuigen even groot zijn en bedoeld waren voor dezelfde markten, verliep de concurrentiestrijd tussen beide fabrikanten ongekend fel.

Aanleiding voor de ontwikkeling van de TriStar was een specificatie van American Airlines, dat voor het binnenlandse verkeer in de VS een groot vliegtuig wilde, maar niet zo groot als de Boeing 747. Aanvankelijk dacht American aan een tweemotorige widebody, maar toen Lockheed en McDonnell Douglas ideeën hiervoor uitwerkten, kozen luchtvaartmaatschappijen toch liever voor driemotorige ontwerpen. Die maakten hogere startgewichten mogelijk en gaven destijds meer operationele flexibiliteit dan vliegtuigen met twee motoren.

De TriStar en de DC-10 lijken sterk op elkaar. Het voornaamste uiterlijke verschilpunt betreft de inlaten van de middenmotoren. Bij de TriStar is er een S-vormige inlaat en zit de motor achterin de romp onder de staart. Bij de DC-10 is de motorinlaat een rechte pijp en bevindt de motor zelf zich in de staart boven de romp.

De Lockheed L-1011 TriStar vloog voor het eerst op 16 november 1970 en er zijn 250 toestellen gebouwd. Lockheed ontwikkelde diverse uitvoeringen. De TriStar-1, -100 en -200 zijn uiterlijk identiek. De -100 kan meer brandstof meenemen en heeft een hoger startgewicht. De -200 kreeg krachtiger motoren. Verbeterde uitvoeringen van respectievelijk de -1, -100, en -200 zijn de TriStar-50, 150 en 250, die nooit nieuw zijn gebouwd, maar het resultaat zijn van ombouwprogramma's. Een versie met een ingekorte romp, de L-1011-500, werd ontwikkeld voor zeer lange afstanden.

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben de L-1011 nooit in dienst gehad en op Schiphol is het vliegtuigtype geen hoogfrequente verschijning geweest. Voorheen kwamen er toestellen van onder meer AirLanka, Delta Air Lines (foto boven), Royal Jordanian en diverse Canadese chartermaatschappijen. De foto onder toont een TriStar van Air Canada, dat jarenlang met dit type vloog.

Lockheed L-1011-500 TriStar Air Canada

Vervolg...

* Lockheed TriStar * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's