Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Tupolev Tu-144 - vervolg

Tupolev Tu-144LL
Foto: NASA / Jim Ross

De Tupolev Tu-144 is geen succes geworden, nog minder dan de Concorde. Een grote tegenslag was het verongelukken van een toestel nabij Parijs, in 1973 tijdens de Luchtvaartsalon op Le Bourget. Een uitwijkmanoeuvre voor een ander vliegtuig liep verkeerd af en het toestel stortte neer op een aantal woonhuizen.

Er zijn maar korte tijd enkele toestellen in operationele dienst geweest. Op 26 december 1975 begon Aeroflot met postvluchten tussen Moskou en Alma Ata. In november 1977 werd de Tupolev Tu-144 ook ingezet voor passagiersvluchten, maar op 23 mei 1978 vond opnieuw een ongeluk plaats dat de nekslag betekende voor het project. In juni 1978 werden de vluchten gestaakt, al ging de productie van nieuwe toestellen nog wel jarenlang door.

De Tu-144 had eigenlijk te zwakke motoren, waardoor de naverbranders intensief gebruikt moesten worden. Dat kostte veel brandstof en beperkte het vliegbereik. De verbeterde Tu-144D, die voorzien was van krachtiger motoren, kon verder vliegen. In totaal zijn er 17 Tu-144's gebouwd, waarvan vier Tu-144D's. Tupolev werkte vanaf 1979 aan een ontwerp voor een aanzienlijk groter supersonisch verkeersvliegtuig, de Tu-244, voor 250 tot 300 passagiers. De Tu-444 was een voorstel voor een supersonische zakenjet voor zes tot tien passagiers.

Van juni 1996 tot en met februari 1998 gebruikte de NASA een Tupolev Tu-144 voor een testprogramma (zie foto). De bedoeling was technologieën te ontwikkelen voor een eventueel nieuw toekomstig supersonisch verkeersvliegtuig. Hiervoor werd een toestel ingrijpend verbouwd en kreeg het de type-aanduiding Tu-144LL. Er werden 19 onderzoeksvluchten met het toestel gemaakt.


Technische gegevens van de Tupolev Tu-144:

Lengte: 65,70 meter
Spanwijdte: 28,80 meter
Hoogte: 10,50 meter
Aantal passagiers: 120-140
Leeggewicht: 85.000 kg
Maximum startgewicht: 180.000 kg
Kruissnelheid: Mach 2,16 (2,300 km/u)
Vliegbereik: 6.500 km
Motoren: Kuznetsov NK-321 turbofans met naverbrander (245 kN)




* Tupolev Tu-144 * Vervolg *
* Tupolev Tu-134 * Tupolev Tu-144 * Tupolev Tu-154 * Tupolev Tu-204 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's